65+

Dokumentarni serijal, 12 epizoda / 2016.

RežijaGoran Dević
ScenarijGoran Dević, Nevenka Sabljić
KameraDamian Nenadić, Luka Matić
MontažaVladimir Gojun, Vanja Siruček, Jan Klemsche
Oblikovanje zvukaMartin Semenčić, Ivan Zelić
GlazbaNenad Kovačić
ProducentHrvoje Osvadić, Vladimir Brnardić
ProdukcijaPetnaesta umjetnost, Hrvatska radio televizija HRT
DistribucijaPetnaesta umjetnost, HRT
Gledanje onlinehttps://hrti.hrt.hr

Sinopsis

Jedna od neprimjetnih, ali nimalo nebitnih posljedica tranzicije međugeneracijsko je nerazumijevanje. Ta činjenica još je zanimljivija, ili provokativnija, kada se u obzir uzme podatak kako u europskim okvirima  Hrvatska zauzima jedno od najnižih mjesta na ljestvici računajući godine u kojoj odrasla djeca neke obitelji napuštaju obiteljski dom. Ovaj podatak, osim što upućuje na neobično nisku ekonomsku nezavisnost i nemogućnost samostalnog života, ukazuje i na više-generacijska kućanstva smještena u domu roditelja.

Ovaj mali, krnji uvod zapravo je simptom najvećeg zadatka dokumentarnog serijala «65+». Taj zadatak dokumentarističkim je sredstvima približiti najstariju i najmlađu generaciju hrvatskih TV gledatelja u prizmi ljudi treće životne dobi i njihovih interesa.

Drugi veliki zadatak ovog serijala promjena je javne percepcije o ljudima treće životne dobi, odnosno umirovljenih osoba. Njihove  priče izlaze u medije samo u okviru nekih «većih i važnijih» narativa unutar kojih starije osobe gotovo nikad nisu  tretirane kao osobe s individualnim uvjerenjima i stavovima, strahovima i dobrim raspoloženjima, interesima i agensnošću, već kao predstave, slike «sebi sličnih», uramljene predodžbe grupe izvan neposrednog interesa dominantnog dijela zajednice.

Naš dokumentarni serijal kao protivnik ovog stava nudi priče pojedinaca, osoba s čijim se problemima možemo identificirati, čije priče nisu prožete stereotipnim kulturnim slikama starosti, društvenim očekivanjima u binarnim opozicijama mlad – star, aktivan – pasivan, motiviran – ne/motiviran, zdrav –bolestan, seksualan – neseksualan, produktivan – neproduktivan.

Shodno tome, serijal ne bježi od priča koje su u našem javom prostoru dobro skrivene, a te priče ispričane u prvom licu mogu postati ono međugeneracijsko nasljeđe koje može pomoći sljedećoj generaciji u prihvaćanju promjena koje ih u svijetu u kojem živimo zasigurno očekuju.

Godina: 2016. / Format: DCP (prve tri epizode) ostalo HDV / Trajanje: 12 x 26′ / Boja

O redatelju

Goran Dević

Rođen je 1971. godine u Sisku. Studirao je pravo i arheologiju. Diplomirao je filmsku i TV režiju na ADU Zagreb, gdje danas radi kao docent na BA i MA studiju Filmske i TV režije. Redatelj je i scenarist dvadesetak dokumentarnih i igranih filmova. Kao koautor napisao je scenarij i režirao dugometražni igrani film Crnci. Autor je nagrađivanih dokumentarnih filmova: Na vodi (2018), Buffet Željezara (2017), 65+ (2016), Dvije peći za udarnika Josipa Trojka (2012), Don Juan: Oprostite, gospođice (2010), Poplava (2010), Sretna zemlja (2009), Tri (2008), Nemam ti šta reć’ lijepo (2005), Uvozne vrane (2004) i drugi. Godine 2018. Film Crnci (2009), osvojio više nagrada:  grand prix Ljubljana Film Festival Slovenia 2009; grand prix Festival autorskog filma Serbia 2009; FIPRESCI award Cottbus Film Festival Germany 2009; specijalna nagrada za režiju Cottbus Film Festival Germany 2009; Zlatna arena za režiju Pula Film Festival 2009.

Retrospektive njegovih dokumentarnih filmova prikazane su u  Arsenal Berlin i Crossing Europe Filmfestival Linz.

Festivali i nagrade

  • ZAGREB DOX 2016. specijalna projekcija tri epizode

Sinopsisi epizoda

1 EPS DRUGA LJUBAV

Ući u novu vezu nakon smrti dugogodišnjih bračnih partnera ili ostati sam?  Je li moguće ponovo voljeti? Što će reći naša djeca?

2 EPS KUĆNI LJUBIMCI

Milada je nakon smrti supruga utjehu našla u pomaganju napuštenim psima, Ljerka planira svu svoju imovinu ostaviti mačkama, a Jožica, kojoj je nedavno preminuo suprug, najveću utjehu na svoje čuđenje nalazi u papagaju. Mogu li kućni ljubimci nadomjestiti naše najmilije?

3 EPS HALJINA ZA SMRT

U istom domu za starije žive Marija(90) i Zorka(96). Zorka priprema oporuku, sužava haljinu u kojoj želi biti kremirana i moli boga da se sljedeće jutro ne probudi. Marija slavi rođendan, svađa se  sa bogom u kojeg ne vjeruje, ne traži utjehu…  U međuvremenu, dok život još traje, i Marija i Zorka svakodnevno rade nešto što ih povezuje…

4 EPS UNUCI

Ante je meteorolog na stanici Zavižan i zimi često biva odsječen od ostatka svijeta pa ljeto koristi za druženje s unucima. Dušan, povratnik na Baniju, tijekom trećeg ciklusa kemoterapije, ima strah dodirnuti unuke koji su mu kao obiteljska podrška stigli iz Srbije.

5 EPS IDEMO NA MORE

Jednodnevni izlet na more jedne skupine umirovljenika pretvara se u road movie u bolju prošlost –  prošlost kad su radnici na more išli organizirano, sa dignitetom i na više dana. U zgrade u kojima danas odsjedaju strani turisti.

6 EPS IZBORI

Parlamentarni su izbori. Vlatko smatra kako svojom znanstvenom karijerom nije uspio promijeniti sredinu u kojoj je djelovao,  Naja vjeruje kako bi svi branitelji trebali glasati za jednu stranku, posebno oni iz šatora.  Ante kao doajen SDP-a Kozari puteva duboko vjeruje u stranački rad u zajednici. Izborni dan se bliži…

7 EPS UMJETNIK NIKAD NE IDE U PENZIJU

Vojo bez obzira na zdravstvenu situaciju svaki dan crta i radi na reljefu. Slavka, iako se bliži devedesetoj, svaki dan odlazi fotografirati po gradu. Nikša si za osamdeseti rođendan priželjkuje hrvatsku praizvedbu djela u kojem učestvuje preko 300 izvođača na pozornici. Umjetnici doista ne idu u penziju?

8 EPS GASTARBAJTERI

Drago je kao grafički radnik nesklon socijalizmu 70-tih emigrirao u Njemačku. Jakob je poželio novog „Fiću“ kakvog je po selu vozao gazdin sin. Od gastarbajtera, osamostaljenjem hrvatske postali su povratnici. Franica, iako u trećoj životnoj dobi, iz Pule još uvijek odlazi u Italiju…

9 EPS DOM

Silva je nekada imala veliki strah od toga kako će se uklopiti u dom, a danas je starosjedilac doma Sv. Josipa. Ivanka je nedavno doselila i suočava se sa blagodatima i ograničenjima života u novoj zajednici.

10 EPS BORIS

Boris, jedan od najpoznatijih glumaca svoje generacije, nakon pokušaja suicida useljava u dom za starije u Klaićevoj gdje vodi dramsku skupinu, no svjestan je kako mu se nova kriza može pojaviti praktički svaki dan.

11 EPS NOVAC

Novac je krvotok koji pokreće kapitalizam. Gdje ga mogu zaraditi umirovljenici kojima mirovina zarađena u socijalizmu ne pokriva najosnovnije potrebe? Ili oni koji usprkos 70-toj na leđima nemaju nikakve mirovine? Hreljić!

12 EPS IGRA UPOZNAVANJA

Slavica nakon traumatične rastave ponovno izgrađuje svoju ženskost trbušnim plesom. Ljubi je trebalo dugo da preboli svoju prvu ljubav. Oboje ne vjeruju u upoznavanje putem kompjutera, više preferiraju upoznavanje uživo!